Midagi peab tegema ka (kas seda räägib mu lapsepõlve
keskkond? Sotsialistlik propaganda? Mis on selle sisemise sunni täpne nimi?). Peab
tegema midagi sellist, mis oleks rohkem nagu mittetegemine. Midagi tegemise ja
mittetegemise piirimail. Umbes nagu muinasjutus, et mine ei jalanõudega ega
paljajalu. Selles piiririigis sünnivad minu jaoks olulised taipamised, mis
ülejäänud päeva valgustavad. Ja ma arvan, et nii on see olnud paljude inimeste
jaoks ennemuiste ka. Tegelikult pole kunagi olnud hädasti vaja, et nt riided oleks
tikanditega kirjatud. Peaks ju piisama, kui alastus on varjatud ja kandjal soe. Tikkimine juhtus, sest tikkijal oli vajadus seda teha. Ma arvan, et
kunstkäsitöö sündis ennemuiste just sellest vajadusest olla selles piirialas,
justkui millegiga hõivatud, aga siiski vaba argitoimetustest. Mõnel maal on
olnud kombeks mandalaid laduda. Mulle meeldib ka midagi laduda. Munkade tehtud
mandalate korrastatuseni ma ei küündi, aga lihtsalt ladumine on täiesti
jõukohane.
Olen lapsest saati armastanud rannalt lihvitud klaasikilde
korjata. Neid siis laon. Ja pärast valan killud kokku ja panen karpi tagasi. Hea
on. Nii et kuigi tundub harukordselt mõttetu tegevusena, siis – kas päris
mõttetut üldse ongi? Või kas mõte peab olema? Alliksaar arvas, et vahel selgub
mõte kunagi hiljem.
Kunagi enda kahekümnendates kuulasin imestusega, kuidas
minuealine inimene veetis päevi tööl käimata. Et nii ka saab elada (mina olin toona
sotsialistlikest ideaalidest täidetuna arvamises, et inimene peab oma
eksistentsi õigustamiseks / välja vabandamiseks tööd tegema). Korra nädalas ta tegi
vaimsete tantsude õhtuid. Mulle need meeldisid. Pärast ta läks Findhorni
kommuuni elama ja vist jäigi sinna. Hiljem ma olen temast vahel harva kuulnud. Enam
selline elu nii mõttetu ei tundu midagi. Sellised inimesed teevad vahel üüratus
koguses energiatööd, toovad maailmale rahu ja armastust, nagu ka mungad,
paremal juhul. Ja kas üldse peab oma olemist kuidagi välja vabandama? Kas rohulibled
ka peavad? Kas need rohulibled ka, kes nagunii muruniiduki tera alla jäävad? Või
on inimestega midagi teistmoodi?
Miks mulle tundub, et mittetegemist, olemist peab justkui välja lunastama, välja vabandama, enda ees ka? Tegemine ja tegija võrdub meie kultuuris armastatud, lugupeetud, hinnatud olemisega. Meedia kirjutab järjepanu tegijatest ja nende saavutustest (no ja muidugi kritiseerib ka, nii et vähe pole). Mina nüüd võtsin endale veidi olemise õigust.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar